cape point - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van marga stam - WaarBenJij.nu cape point - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van marga stam - WaarBenJij.nu

cape point

Blijf op de hoogte en volg marga

23 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

nadat ik gistermiddag, alleen en te voet een minuscuul deel van kaapstad had bekeken was ik maar al te blij dat rond een uurtje of 11 sorawut, tinneke en bart het hotel kwamen binnen wandelen. Moet toegeven me toch iets wat onveilig te hebben gevoeld. Even ter beeldvorming, kaapstad is net amsterdam enkel met een hoger bedelgehalte en iets meer land, zeg maar 12 keer zoveel.

kaapstad is een bijzondere stad. Er zijn bepaalde delen waar je niet moet komen zoals de townships die je door heel afrika het best kunt vermijden, ook kun je hier `s avonds niet alleen over straat. Het ziet hier letterlijk zwart van de mensen ookal is mij verteld dat hier ook veel blanke mensen wonen. Het viel ons tijdens ons ontbijt op dat de paar blanke mensen die we zagen aan het zwerven zijn, misschien toeval.

na het ontbijt van maar liefst E5 per persoon zijn we in de taxi gestapt om ons naar cape point te laten rijden. het plan was om de befaamde tafelberg te bezoeken maar door de mist is ons deze beproeving bespaard gebleven. Na wat geonderhandeld te hebben met een aantal taxi`s zijn we in het de meest betrouwbare en natuurlijk goedkoopste auto gaan zitten. Het was een mooie rit. Terwijl sor en bart hun hoofden bij elke hobbel of kuil zo ver mogelijk introkken om niet tegen het plafon te stoten was de chauffeur druk bezig de hendel te zoeken om zijn raam weer dicht te doen. In cape point aangekomen hebben we van het prachtige uitzicht genoten. Heerlijk toeristisch allemaal en natuurlijk ook hier Nederlanders!

op de terugweg na veel verwoede pogingen onderweg apen te zien zijn we gestopt om pinguïns te bekijken. heel mooi al die kale rosten en zeemeeuwen... ja tot dus ver een lichte teleurstelling wat de wildlife betreft. Maar geen nood onze chauffeur, innocent, had veel te vertellen over kaapstad. Ik weet nu bijvoorbeeld dat hier in 1967 de eerste succesvolle harttransplantatie heeft plaatsgevonden, best leuk allemaal. Verder is het in kaapstad erg verdeeld. Bepaalde wijken zijn volledig toegewijd aan de rijke, wat dan ook vaak de blanke zijn. "Black people have black brains" aldus innocent. Innocent legt ons uit dst er in het deel naar cape point toe voornamelijk blank wonen. maar toch zien we bijna alleen maar zwarte mensen omdat deze hier werken. Verder zijn we nog door een dorp, Simons bay, gereden waar een militaire basis gevestigd is. Inderdaad een heel veilig.

terug in het centrum hebben we de inmiddels voor ons bekende long steet weer opgezocht en zijn we lekker een hapje gaan eten. wat stond er op het menu? knobbelzwijn, kodu, steenbok, struisvogel en krokodil oftewel kip met iets meer structuur. en dit allemaal onder het genot van een goeie cocktail en een fantastische Afrikaanse band.

• 23 Juli 2014 - 09:23

Anita:

Bedankt maar weer voor je heldere verslag. Vandaag veel succes met het vervolg van jullie reis xxx